A Swath-al való szakítás után, a DB félreteszi a Swatch koncepciót és új utakra téved.
Bemutatják a roadstert. Ez már alaposan különbözik az első, városi kisautó képtől.
Egy szép kis törpe sportkocsi, egészen felnőttes árával, már az első tesztek után nyilvánvaló volt hogy bizony nem lesz hosszú életű.
Átörökölte a Fortwo 7oo cm3-es motorját, kapott egy kis chip tuningot, amitől már eleve rövidebb életű lesz, és elvesztette az összes jó tulajdonságot, amiért a Smart megszületett.
A műhelyek tanusíthatják, hogy ellentétben a for two-val, a roadster állandó visszatérő vendég náluk, ami azt bizonyítja hogy nem volt kiforrva a tipus, mikor kihozták.
Azt hiszem nem ünneprontás ha elmondom, hogy idén már le is került a gyártásból. A Brabus, - tuninggal foglalkozó gyár - folytatja egyedül a gyártást, a speciális V6-os 14oo cm3-es, biturbó motorral. Persze, itt már lehetett árat is emelni, és kis szériában talán még megéri.
Az MCC nevéhez sem illik az új négy ajtós sem. Az anyagi problémákból a Mercedes nem azzal próbált kilábalni, hogy tovább fejlessze a törpét, hanem egyszerüen készítettek egy nem túl rossz, kis közép kategóriájú autót, pár emlékeztető jegyet átültettek a fortwo-ból, és Mercedes áron próbáltak kiszálni belőle.
Na, ennyire azért nem kellett volna a sznobokra építeni....
Ha, az összes jó tulajdonságot megtartva, - és azt a kevés rosszat kiküszöbölve, tovább vitték volna a vonalat, talán már nyereséges lehetne a Smart.
Másrészt a Smart nevet nem kellene beírni az - indultak még, rovatba. És ehhez, nem kellett volna sok. Egyetlen hely, amit talán 2o cm szélesítéssel bezsúfolhattak volna még, - megduplázhatta volna az eladásokat.
Ennyi már érezhető lehetett volna, mondjuk Párizs parkolási gondain is, ami tovább generálhatta volna az eladásokat......De nem így történt. Egyenlőre.
A következő Smart típus meghalt, mielőtt megszületett volna.
A fejlesztési sorban, - ha már kisiklatták,- logikus lett volna egy, a piacot lassan eluraló városi terpjáró. De az amerikai piac nem értette a gyerekméretű motorizált dzsip utánzatot. Ezzel meg is adta a kegyelemdöfést a Formore-nak.
Ő már nem kerül sorozat gyártásra, és a Fortwo is csak haladékot kapott.
Megérdemelne egy külön fejezetet, hogy miért is nem tudott betörni a Smart ezzel a mindenképpen praktikus kocsival? A legelső probléma, az ára. Ha, az emberek ugyan azért a pénzért jobban felszerelt nagyobb kocsit kapnak, nem haboznak, és a nagyobbat választják. Talán ha adó és egyébb kedvezményeket kapott volna...
De a biztosító sem volt eléggé érdekelve a kedvezmény adásban, és a kormányok sem ismerték fel a jelentőségét annak, hogy milyen változást hozna a közlekedésben ha mindenki Smart mértű kocsival járna.
Itt tartottam tavaly, azóta pedig némileg fordult a kocka. A forfour gyártását beszüntetik, több ezer ember kerül utcára. A fortwo eladásai beindultak. Eladták az egymilliomodik kocsit is. Már nem látni könnnyes szemű Mercedes dílert. Érdekes módon az eladások növekedése mellett, a márkaképviseletek egymás után zárnak be.
Kanadában is jól sikerült a bemutatkozás, az eladások folyamatosan nőnek.
Az USA-ban viszont még nem kezdődött meg a roham, talán megvárták az új modelt.
És itt van ő is.
Már rendelni lehet az új Fortwo-t. Legalább is Bécsben. 9999 Eur. kezdő áron.
Aki már ült benne, tudja, hogy az alapkivitel is szinte mindent tartalmaz, amit máshol extraként kell kifizetni.
A különleges limitált szériák is kaphatók, akinek esetleg egy mezei smart nem elég feltünő.
Közben kissé átdolgozták és várhatóan mégis piacra kerül a formore is.
Mindent tudni akarok a Smartról!
Folytatása következik?